سيستم هاي اطلاعات گردشگري
|

گردشگري بعنوان يك سيستم جهاني بخش قابل توجهي از توليد ناخالص داخلي جهان را به خود اختصاص داده است. موسسه اطلاعات گردشگري ومسافرتي فوكاس رايت[1] گزارشي را در خصوص گردشگري بر خط اروپاييان منتشر كرد. در اين گزارش آمده است كه درآمد حاصل از بازار گردشگري برخط اروپاييان از 9/2 ميليارد دلار در سال2000به9/10 ميليارد دلار در سال2002 بوده است و درطي دوسال تقريبا 300 درصد رشد داشته است.

 عواملي از قبيل:افزايش كاربرداينترنت وتلفن هايWAP؛ در هم شكستن موانع تجارت الكترونيكي ؛امنيت ارتباطات خصوصي ؛بهبود ارتباط از راه دور؛ باعث اين رشد گرديده است. تقريباً يك چهارم مسا فرتها، پرداختها، رزرواسيون در كشورهاي انگلستان، سوئد، آلمان و امريكا از طريق اينترنت صورت مي گيرد. بر اسا س گزارش گردشگري انگلستانNOP در سال2001 در طي چهار هفته براي جشن كريسمس سال 2000، چهارصد و هشتاد هزار نفر كه ميانگين هزينه هر نفر 420 دلاربوده، درخواست گذران تعطيلات ومسافرت را از طريق اينترنت داشته‌اند. مركز گردشگري انگلستان به منظور توسعه بازاريابي، بانك اطلاعات گردشگري داخلي و خارجي را ايجاد نموده است. در ايالات متحده امريكا نيز بازاريابي از راه دور روشي بسيار متداول مي باشد. شركتهايي چون امريكن و اكسپرس، خطوط هوايي، اماكن تفريحي و جذاب و ديدني. هتل‌ها و مهمانسراها و… از طريق سيستم يكپارچه گردشگري اطلاعات مورد نياز را به مشتريان با حداقل هزينه ارايه مي دهد. در اين بازار مشتريان مي توانند به آساني به اطلاعات مورد نياز دسترسي داشته باشندو خدمات ارايه شده را با يكديگر مقايسه نمايند.

از سوي ديگرعرضه كنندگان ازطريق كانالهاي مختلف خدمات مورد نياز را فرآهم نموده و همواره تلاش مي كنند با ارايه خدمات و اطلاعات بيشتر، ارزش افزوده بيشتري براي گردشگران بوجود آورده وخدمات آسان، ارزان و منحصر به فرد را در اختيارمشتريان قرار دهند . سيستم هاي اطلاعات گردشگري مي توانند اطلاعات مورد نياز كاربران رافرآهم نموده و توسعه بخشند. سيستم اطلاعات گردشگري نيازمند زير سيستم هايي است تا از طريق آنها اطلاعات به روز را در اختيار كاربران قرار دهد از جمله آنها عبارتند:1- سيستم مديريت ارتباط با مشتري(CRMS)[2] ؛ 2- سيستم رزرواسيون مركزي(CRS)[3] ؛ 3- سيستم توزيع جهاني(GDS) [4] .اين سيستم بعنوان پايه واساس سيستم رزرواسيون در بر گيرنده 60 زير سيستم مي باشد و ارتباط بين عرضه وتقاضا بيشتر بر مبناي زير ساختهاي الكترونيكي و كار كرديCRS/GDS صورت مي گيرد.

 سيستم اطلاعات گردشگري مبتني بر وب روشهاي جديدي را براي تغيير رفتار مصرف كننده دنبال مي كند كه موجب تعهد و وفاداري هر چه بيشتر آنها مي گردد و از طرف ديگر زمان تصميم گيري تا مصرف را كاهش مي‌دهد.سيستم اطلاعات گردشگري مبتني بر وب  براي اولين بار در سال 2003 در استراليا شروع به كار نموده وسپس در بسياري از كشورهاي ديگر نيز مورد استفاد قرار گرفت. توريسم الكترونيكي[5]  از طريق ارتباطات وفنآوريهاي اينترنتي فرآيند سفر گردشگران و تجارت گردشگري را بهبود مي‌بخشد. اطلاعات مربوط به صورت بر خط درسيستم اطلاعات گردشگري موجود بوده تا كاربران از طريق شبكه بتوانند براحتي آن را در اختيار گيرند به طور كلي توزيع گردشگري از طريق آژانسهاي مسافرتي خارجي، تور گردانها و آژانسهاي مسافرتهاي داخلي  ايفا مي گردد. اين تور گردانها از سيستم رزرواسيون رايانه اي، سيستم توزيع جهاني، سيستم هاي ويدئو تكس و تله تكس براي نشان دادن جزييات و مسايل ويژه ومستقيم به مشتريان استفاده مي كنند. كاربرد هاي سيستم GIS[6] وGPS [7] مي تواند اطلاعات لازم را در هر نقطه اي (هتل ها، خطوط هواپيمايي، رستورانها) در اختيار گردشگران قرار دهند. اين سيستمها همچنين مي توانند  اطلاعاتي در خصوص نقشه راهنما و وضعيت آب و هوا، ترافيك و ساير خدمات مشابه وحتي تبديل پولهايشان را در اختيار گردشگران قرار دهد.اين پايانه هاي متحرك و پويا شيوه‌هاي جديدي را براي حمايت از گردشگران فرآهم  مي سازد. واسطه هاي الكترونيكي بخصوص (GDS)سيستم توزيع جهاني به نامهاي,SABRE AMADEUS, GALILEO   و WORLDSPAN  سيستم اطلاعات گردشگري را يكپارچه مي سازد

در حال حاضر مشكل اصلي در توسعه سيستم ها و ايجاد پرتال هاي اطلاعات گردشگري ، يكپارچگي ودسترسي به داده هاي پردازش شده جهت استفاده كاربران مي باشد. يكپارچگي مي تواند از طريق منابع اطلاعات ساخت يافته  ونيمه ساخت يافته حاصل شود.. از طريق يكپارچگي مي توان بر اساس استخراج و تركيب داده ها به سوالات كاربران پاسخ داد.

منابع اطلاعات گردشگري از تكنولوژيهاي نوين براي ارايه خدمات استفاده مي كند كه به كاربراين امكان را مي دهد تا به صورت مستمر اطلاعات مورد نيازش را در خصوص رستورانها، هتل ها, تئاتر و… از چندين منبع بر خط بدست آورد. اغلب تكنولوژيهاي زبان طبيعي براي ايجاد وارايه متن جهت شناسايي كلام و اشارات همان روح و گرمي طبيعي را دارد كه بطور فعال در گردشگري و ميراث فرهنگي مورد استفاده قرار مي گيرد.

درچنين موقعيتي معمولا سيستمهاي راهنماي محصولات و خدمات، اطلاعات مورد نياز مصرف كنندگان را فرآهم كرده وفرآيند تصميم گيري آنان را درانتخاب مقصد، اسكان و… تسهيل مي نمايد. در اين صورت كاربران به صراحت و به صورت شفاف نيازهاي اطلاعاتي شان را مي پرسند و سيستم ملزم به پاسخگويي است وبا تركيب وپالايش ومديريت پرسش، اطلاعات د قيق و صحيح را در اختيارآنان قرار مي دهد. سيستم راهنما مي بايستي كليه خدمات مربوط به موقعيتها، جاذبه ها ، محل سكونت . حمل ونقل، هتل ها، پروازها و… را جهت فرآهم نمودن تصاوير روشن براي گردشگران پيشنهاد نمايد. به طور معمول كاربران و به خصوص گردشگران توقع دارند كه اطلاعات مورد نيازشان را از طريق سيستم هاي اطلاعات گردشگري درهرجا ودر هر موقعيتي كه احساس نياز كردند بدست آورند.

 فرآهم نمودن قابليت دسترسي به اطلاعات جامع گردشگري يكي از چالش هاي  عمده است. بدون شك مهمترين عامل شتاب دهنده گردشگري بكارگيري فنآوري اطلاعات، دستيابي، ذخيره و بازيابي اطلاعات در نظام توزيع گردشگري است. اين امر امكان دسترسي به اطلاعات به موقع ، دقيق و كم هزينه را در خصوص تسهيلات گردشگري فرآهم مي سازد.  سيستم اطلاعات گردشگري مي بايست مشاركت كنندگان بازار ونيازهاي آنها را مورد شناسايي قرار دهد.. از اينرو لازم است نيازهاي اطلاعاتي شناسايي و نسبت به طراحي مفهومي سيستم اطلاعات گردشگري اقدام گردد.



1. Pocus Wright

[2]. Customer  Relationship  Management

[3]. Central Reservation

[4]. Global Distribution System

4. Electronoc  Tourism

5. Geographic  Information  System

6. Global  Positioning  System



:: موضوعات مرتبط: سیستم اطلاعات گردشگری
نویسنده : دکتر مهدی سقایی
تاریخ : شنبه بیست و هفتم تیر 1388
زمان : 2:19
:: ارتباط حمل و نقل و گردشگري
:: رقابت‌پذیری مقاصد گردشگری
:: صرفه‌جويي‌ها مقياس در گردشگری
:: نگاهی گذرا به وب سایت های گردشگری جهان
:: ضرایب افزایش و اثرات ضریب افزایش گردشگری کدامند ؟
:: اصول بنيادين بازاريابي خدمات
:: برخی رستوران‌هاي مشهور دنيا
:: معرفی10مقصد برتر گردشگري در ادبيات دنيا
:: الزامات و ظرفیت های قابل بهره مندی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در قانون برنامه پنجم
:: معرفی 6 موزه خارق‌العاده دنيا
:: مقتضیات گردشگری و رشد شهرها
:: اثرات اقتصادی گردشگری چگونه اندازه گیری می شوند ؟
:: درسگفتار 1 : گردشگری چیست؟
:: دانلود مقالاتی پیرامون گردشگری شهر مشهد
:: بیانیه شیان در مورد حفاظت از محیط های پیرامون‏ ساختارها،محوطه‏ ها و مناطق میراث